e.learning

کاربرد تکنولوژی

e.learning

کاربرد تکنولوژی

وب کوئست چیست؟


وب کوئیست که توسط برنی داج استاد دانشگاه سن دیگو در کالیفرنیای

آمریکا وهمکارانش تام مارچ ابداع گردید،چهار چوبی بر مبنای تلاش و

جستجوی سازنده(constructivist inquiry framework)فراهم می کند.

نظریه سازنده گرا مبتنی براین فرض است که افراد با ساختن درک ودانشی

ازجهان از راه تجربه وتعمق یاد می گیرند.براساس رویکرد سازنده گرایی

یادگیرنده نیاز دارد مسائل یا مسائل بالقوه را موشکافانه جستجو کند ،

سوال طرح نماید،دانسته های قبلی را مرور کرده وراهبردی برای مداخله

ارائه دهد.بنابراین یادگیرندگان ،خالق دانش خود به شکلی فعال هستند.وب

 کوئیست مشوق یادگیری دربالاترین سطح دستیابی براساس طبقه بندی

 بلوم بوده وبرای آموزش دهنده گان ومعلمان ودانشجویان به کمک شیوه های

خلاقانه متعدد،فرصت هدایت واختصاصی نمودنیادگیری را فراهم می آورد.

-داج وب کوئیست را بدین گونه معرفی کرده است:

فعالیت یادگیری مبتنی برتلاش وجستجو که درآن تمامی اطلاعات

یادگیرنده یا بخش اعظم آن از اینترنت استخراج می شود.

مارچ وب کوئیست را با اندکی تفاوتبه این صورت تعریف کرده است:

ساختاری از داربست یادگیری است که از پیوندهایی برای دستیابی

به منابع ضروری دراینترنت استفاده می کند وفعالیتی موثق برای برانگیختن

حس تحقیق یادگیرنده جهت پاسخ به یک پرسش اصلی وباز ،توسعه مهارتهای

فردی ومشارکت در یک فرایند کار گروهی نهایی فراهم  می کند که تلاش

 دارد اطلاعات جدید را برای کسب درکی عمیق تر شکل دهد.بهترین وب

 کوئیست ها این کاررا با ترغیب یادگیرندگان به دیدن ارتباط مفهومی

غنی تر،ساده ترکردن مشارکت دردنیای واقعی یادگیری وتعمق درفرایند

های فراشناختی خود،انجام می دهند.

در تعریف دیگری  وب کوئیست رویکردی نو آورانه ،یادگیرنده محور مبتنی

بر فعلیتهایی توام با تلاش وجستجو جهت یادگیری است کهاز فن آوری

رایانه  برای درگیر ساختن یادگیرندگان به شکل افرادی یا مشارکتی درجهت

 جستجو،تحلیل،وترکیب داده ها در جهت ساختن دانش یا معنای جدید بهره می برد.

-انواع وب کوئیست:

مدت زمان لازم برای اجرای وب کوئیست ها بستگی به گستردگی حوزه

 وهدف مورد نظر دارد که از این جنبه به دو نوع کوتاه مدت وبلند مدت 

تقسیم می شوند.هر دو از روشی مشابه استفاده می کندد اما هدفی

متفاوت دارند.وب کوئیست های کوتاه مدت طوری طراحی می شوند که

در دو یا سه جلسه تمام شود ومیزان محدودی از اطلاعات جدیدرا برای

درک وپردازش به یادگیرندگان ارائه می دهند .وب کوئیست های بلند مدت

بسته به فعالیت در نظر گرفته شده معمولا برای مدت زمانی یک هفته تا

یک ماه طراحی می شوند که غالبا یادکگیرندگان می خواهند  اطلاعات

جدید را تحلیل نموده وبا توضیح وترکیب نظرات خود ،انچه را درک کرده اند

،به شکلی معین نشان دهند.

بنابراین با توجه به این که وب کوئیست هارا می توان برای طیف وموضوعات

 زیادی به کار برد اما برای بعضی موضوعت مانند جدول ضرب ونام عناصر

شیمییی جدول تناوبی  ویا پرچم کشورهای مختلف مناسب نیستند.یعنی

 نباید از انهادر تدریس برای واقعیتهای مسل ومشخص  وفرایندهای بسیار

ساده استفاده کرد .

اجزای وب کوئیست:

وب کوئیست ها نظریه آموزشی نیستند ،بلکه یک مدل وابزار آموزشی

 است همچون هر ابزار آموزشی یادگیرنده محور. کاربرد وب کوئیست

نیز مستلزم سازماندهی کلی انجام فعالیتهاست .در این نوع آموزش

 مسئولیت یادگیری به یادگیرندگان منتقل می شود وبه این لحاظ می بایست

 فعالیت  خواسته شده کاملا روشن وشفاف بیان شده باشد به عبارت

 دیگریادگیرندگان باید قادر باشند مراحل گنجانده شده در فعالیتها را با

انجام دستورالعملهای ساده وگویا به آسانی دنبال کنند.

داج شش جزء یا وی‍ژگی را برای یک وب کوئیست موفق پیشنهادداده است:

1- مقدمه2-وظیفه3-فرایند4-منابع5-ارزشیابی6-نتیجه گیری

-مزایای استفاده از وب کوئیست:

وب کوئیست ها در بر گیرنده اصول یادگیری وفعالیتهای شناختی

 از جمله یادگیری مشارکتی ،داربست یادگیری ،حل مسئله،یادگیری

 وتفکر شکل دهنده،ارزیابی عینی،یادگیری اجتماعی وشناختی ،یادگیری

فعال وافزایش انگیزه هستند.همچنین در این مدل یادگیری –یاد دهی

مهارتهای تفکر در سطوح بالا که شامل تفکر محتوایی وتفکر نقادی وتفکر

خلاق است ،ارتقاء می یابد.آموزش به کمک وب کوئیست با سیستم

 طبقه بندی بلوم هم سو بوده  وشیوه ای یادگیرنده محور ارائه می نماید

که ماهیت آن مبتنی بر رویکرد سازنده گرا است ،می باشد.داج معتقد

 است که مهارتهای تفکر که در به کار گیری وب کوئیست ممکن است

به کار اید شامل مقایسه،طبقه بندی،قیاس ،استقراء،تحلیل خطاها،دفاع

 از ایده ،انتزاع،وتحلیل نظرات هستند.

وب کوئیستها به طرق گوناگون فعالیت اموزشی مطلوب را تسهیل

می کنند .آنها ضمن فراهم کردن ساختار وراهنما برای اموزش دهندگان

 وآموزش گیرندگان،به دانشجویان کمک می کنند تا ذهن خود را به جای

تمرکز بر جستجوی منابع ،بر خود منابع فراهم شده توسط اموزش دهنده

متمرکز کنند وبالاخره به کار گیری وب کوئیست ها همراه با فعالیت

 مشارکتی مثبت ،وکاهش اضطراب خواهد بود.

-محدودیتهای استفاده از وب کوئیستها:

1-ممکن مدت زمان زیادی برای آشنا کردن یادگیرندگان به این

نوع آموزش نیاز باشد.

2-ممکن یادگیرنده از دانش کافی در استفاده از نحوه استفاده

 از رایانه و منابع موجود در وب برخوردار نباشد.

3-ممکن است بعضی از تکالیف درسی به مدت زمان زیادی نیاز داشته باشد.

4-ممکن اشکالات فنی وجود داشته باشد.

5- ممکن است وب سایتها به روز ومناسب نباشند.

-وب سایتهای معروف ومرتبط با وب کوئیست:

http://webquest.org

http://questgarden.com/search

http://zunal.com/index.php


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.