e.learning

کاربرد تکنولوژی

e.learning

کاربرد تکنولوژی

Social Bookmarking چیست و چه فوایدی دارد؟

بوک مارک جمعی بصورت خلاصه یعنی استفاده از قدرت تفکر جمع برای به نظم درآوردن و بازیابی اطلاعات. هر فردی از این جمع ذره ای از اطلاعات را به نظم در می آورد و حاصل کار اطلاعاتی خواهد بود که بازیابی آن به مراتب ساده تر و منطقی تر از سیستم های جایگزین خواهد بود( جستجو در موتورهای جستجو و یا به نظم درآوردن اطلاعات روی مرورگر).

اوج گرفتن بوک مارک جمعی از حدود 2 سال پیش با del.icio.us شروع و در حال حاضر بیش از 20 سرویس دهنده مختلف و اکثرا به صورت مجانی به شما کمک میکنند که اطلاعات مورد نیازتان را به سهولت بازیابی نمائید. سرویس del.icio.us با بیش از 1 میلیون استفاده کننده به عنوان پیشرو این نوع خدمات صرفا" یک سرویس جمعی است و این به این معنی است که حاصل کار شما برای همگان قابل دسترسی خواهد بود. سرویسهای دیگری هم هستند که به شما امکان خصوصی بودن بوک مارک را هم میدهند مانند Furl با بیش از 200,000 استفاده کننده. شخصا با بررسی روی 6 سرویس دهنده( del.icio.us - Furl - Spurl - BlinkList - Coonotea -Yahoo MyWeb ) به این نتیجه رسیده ام که استفاده همزمان از del.icio.us و Furl بهترین است. در این بررسی تکیه من عمدتا بر روی del.icio.us خواهد بود ولی مزایای furl را هم خواهم گفت
ِDel.icio.us :
با ایجاد یک اکانت بلافاصله قادر به استفاده خواهید بود. استفاده از سیستم کاملا مجانی است. در گشت و گذار در وب هر صفحه وب که مورد توجهتان قرار گرفت آنرا بوک مارک کنید و del.icio.us بلافاصله آدرس صفحه و عنوان صفحه را استخراج نموده و شما نیز میتوانید در صورت لزوم توضیحی به آن بیفزائید و یا آنرا طبقه بندی نمائید.

طبفه بندی به عنوان مهمترین قسمت قضیه بر اساس TAG صورت میپذیرد. TAG چیزی مانند یک کلمه کلیدی است که آن مدرک را توصیف مینماید. آین کلمه را میتوانید به اختیار خود انتخاب نموده یا از del.icio.us کمک بگیرید که بصورت هوشمند کلماتی را که دیگران در توصیف این مدرک استفاده نموده اند در اختیارتان میگذارد. پس از save مطلب نشانی این مطلب همراه با توضیحات شما در سرور del.icio.us ذخیره و از این به بعد نه تنها از روی کامپیوتر موجود بلکه از روی هر کامپیوتری قابل دسترسی خواهد بود و نیز چنانچه فرضا کامپیوتر خود را فرمت نمائید بازهم جای اطلاعات امن است.

برای سهولت بخشیدن به کار بوک مارک Bookmarklet مخصوص وجود دارد که این کار را ساده و حتی در مواردی فقط با یک click میتوانید بوک مارک کنید.

کد رنگی چیز معرکه ای است که بصورت بصری اهمیت آن TAG را نشان میدهد. هرچه تعداد استفاده کننده بیشتر باشد آن TAG پررنگتر میشود.

پس به صورت خلاصه میتوان گفت توسط del.icio.us از قدرت تفکر جمعی برای طبقه بندی مطلوب اطلاعات استفاده میکنیم. فواید دیگری نیز وجود دارد:

1 - نه تنها از اطلاعات خود استفاده کنید بلکه از اطلاعات دیگران هم استفاده کنید.
2 - برای هر TAG یک فید وجود دارد و از این RSS به اشکال مختلف میشود استفاده کرد.
3 - موتور جستجوی Technorati مانند چند موتور جستجوی دیگر دائما" در حال استخراج اطلاعات از طریق TAG های del.icio.us است و از این طریق مطالب طبقه بندی شده شما در معرض دید بیشتری قرار میگیرد.
4 - ترفندهای مختلفی را میشود با آن زد!

هنوز برای استفاده از آن مردد هستید! این 2 لینک را ببینید:

1 - صفحه InforWorld که یک نشریه بسیار معتبر است را نگاه کنید. شاید با استفاده آنان متقاعد شوید.
2 - به صفحه آقای حسین درخشان نگاه کنید که از حدود یک سال و نیم پیش دائما" در حال استفاده از این سیستم بوده است و نزدیک به 1000 مطلب در آن ذخیره دارد. شاید به این طریق متقاعد شوید.
نکته 1 : در آرشیو مطالب ایشان یک کلام توضیح در این مورد ندیدم در حالیکه راجع به همه چیز اظهار نظر کرده اند. این برای من معما شده است و از قدیمیها میخواهم که چنانکه اشتباه میکنم و مطلبی نوشته اند یا دلیلی میبینند به من بگویند.
نکته 2 : از بیش از 1 میلیون استفاده کننده سیستم تا این لحظه با تمام بررسیها بیش از 10 ایرانی که از سیستم استفاده کنند ندیده ام و در خوشبینانه ترین حالت بیش از 50 نفر نیستیم.دلیل این استفاده بسیار ناچیز با توجه به وزن قابل ملاحظه بلاگرهای ایرانی چیست ؟ اگر کسی میتونه کمک کنه بفهمیم چرا ایرانیها این سیستم رو نادیده گرفتند ممنون میشم. آیا به این علت که اجتماعی نیستیم ؟ آیا به این علت که استفاده از پدیده نو خاص جوامع پیشرفته هست ؟ آیا در وبلاگستان هم مرجع تقلید داریم و منتظر فتوائیم؟....... نظر بدهید.

برای اینکه بیشتر به فواید بوک مارک جمعی پی ببرید و حس کنید چی میگم, به موارد استفاده خود من توجه کنید:

از میان چند حساب من در این سیستم این یکی رو ببینید ( اینجا را کلیک کنید )
1 - استفاده از طبقه بندی مطالب وبلاگ که در ستون سمت راست وبلاگ مشاهده میکنید ( میدانید که بلاگر طبقه بندی ندارد )
2 - استخراج عناوین مطالب وبلاگها ( اینجا را کلیک کنید )
3 - لینکدونی در حال ساخت ( اینجا را کلیک کنید )
4 - لینکدونی روزانه - سر ساعت خاص لینکهای آن روز را اتوماتیک به وبلاگتان ارسال میکند.( متاسفانه برای بلاگر ظاهرا" راهی نیست ولی اگر کسی خواست این لینکدونی روزانه رو در WordPress - Movable Type - TypePad استفاده کنه کامنت بذاره تا بگم چطور )
5- پستهای من در Technorati و چند موتور جستجوی دیگر بدون هیچ کاری به سرعت دیده میشه و از این طریق هم خواننده دارم.
6 - و موارد استفاده دیگر..... بگذارید منهم مثل دیگران چند Trick رو برای خودم نگه دارم!


Furl :
دومین سرویس پرطرفداره و استفاده از آن مزایای خاصی دارد که در زیر می آید:
1 - میتواند هم جمعی باشد و هم خصوصی. انتخاب با شماست.
2 - یک کپی از صفحه وب را برای شما ذخیره مینماید. حتما به مواردی برخورده اید که سرور قابل دسترسی نیست - مدرک تغییر کرده و.... شخصا در مواردی که میخوام در مورد مطلب وبلاگ دیگران بنویسم یک نسخه رو ذخیره میکنم تا حرفم بعدا" هم قابل استناد باشه...
3 - برای سایتهائی که Registration لازم دارد و یا استفاده از آن منوط به عضویت است این کپی برای دیگران هم قابل استفاده خواهد بود! نقض صریح کپی رایت!
4 - جستجو نه تنها در عناوین بلکه کلیه مطالب صفحات ذخیره شده.

توصیه من : عمدتا از del.icio.us استفاده کنید و برای موارد خاص از Furl

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.